Het DRAMA van de ROZE BORSTKANKERMAAND

Het is weer bijna oktober. Borstkankermaand. Een hele maand aandacht voor borstkanker. Roze geweld verbonden door een roze lintje. Omdat borstkanker commercieel zo’n dankbaar onderwerp is met prachtige marketingwaarde. Omdat roze aandacht een goed en altruïstisch gevoel geeft en borstkanker zo met een verzachtend tintje omgeeft. Ook dit jaar wordt het onderwerp borstkanker weer met woorden als positieve oerkracht, een nieuwe impuls en bewustwording omgeven. Alsof het krijgen van borstkanker een uitgelezen kans is voor levenslessen, een geschenk. En dat bewustzijn het ei van Columbus is om er maar op tijd bij te zijn. Hoe respectloos kan het worden? Hoe ver kan je de werkelijkheid opzij zetten om borstkanker “licht verteerbaar” te maken? Dat is écht te gemakkelijk en geeft alle “bewuste” Nederlanders een volslagen vertekend beeld van de werkelijkheid.

Er is geen enkele aandacht voor vrouwen die de strijd positief begonnen zijn maar dagelijks de restschade ondervinden van alle behandelingen als pijn, oedeem of hartschade. Of die worden ingehaald door de kanker en er gewoon nog steeds dood aan gaan. Geen happy end. Borstkanker is een dodelijke ziekte, vroege opsporing brengt het sterftecijfer niet omlaag en “er op tijd bij zijn” is zelfs ernstige misleiding.

Toch is dit weer het vertrekpunt van de diverse media die in de oktobermaand optimistische verhalen willen brengen van vrouwen die borstkanker overleefden. Het bontst is de Estée Lauder Breast Cancer Awareness Evening op 24 september die de aftrap geeft aan de borstkankermaand. Het thema voor de fotowedstrijd met de Estée Lauder Pink Ribbon Award is vertrouwen. “Vertrouw op, en geloof in een wereld zonder borstkanker. Weet dat wij ons best blijven doen, tot het zover is.” Terwijl vertrouwen het eerste is wat je verliest als je met borstkanker wordt geconfronteerd. En vertrouwen op de bijdrage van Estée Lauder aan een wereld zonder borstkanker? Estée Lauder roept wel vol trots dat zij ruim 35 miljoen heeft opgehaald, maar waar het aan is besteed en of dat heeft bijgedragen aan een wereld zonder borstkanker blijft volstrekt onzichtbaar.

Ondanks alle tegengeluiden vorig jaar in Nieuwsuur en de social media over de afkeer over het roze geweld, lijkt er niks te veranderen… Dit keer geen gala, dat niet, maar nog wel een gezellig en vooral positief en inspirerend roze feestje maar een stijlvol programma van ruim een uur met hierin aandacht voor initiatieven, projecten en mensen die nauw betrokken zijn bij het onderwerp borstkanker, men nog steeds vol trots spreekt over het doorbreken van het taboe op “K”, ook al is dat al jaren geleden gerealiseerd en het IJ gezellig in de roze spotlights wordt gezet.

Het wordt tijd dat er in oktober (en daarbuiten) realistische aandacht komt voor borstkanker. Voor de successen van vandaag, maar ook voor kritiek op zaken die beter kunnen. Voor de restklachten bij hen die succesvol (over?)behandeld zijn en voor hen die ondanks alle efforts overlijden. Voor psychosociale nazorg en begeleiding als je levensperspectieven overhoop gegooid zijn, maar vooral voor het zoeken naar genezing zodat borstkanker niet meer dodelijk hoeft te zijn. Als daar weer balans in wordt gevonden dan is een maand aandacht voor borstkanker wellicht best gerechtvaardigd. Ook al vind ik een weekje roze eigenlijk meer dan genoeg…

(Voor iedereen die zijn of haar geluid wil laten horen, biedt BORSTKANKERactie een podium om een inkijkje te geven en de werkelijke situatie en de rauwe en pijnlijke kant van borstkanker.)

Advertenties

One thought on “Het DRAMA van de ROZE BORSTKANKERMAAND

  1. Dank je voor je uitstekende artikel, blij een ander geluid te lezen. Ik erger me al een paar jaar aan het roze terrorisme.
    In de stad hebben ze het zelfs de kerktoren 2 jaar geleden in het roze licht gezet, voor de borstkanker.
    Onzin, net zo als de roze hunkemuller konijntjes van 5 euro. Made in ? Opbrengt voor bewustwording van de hunkemuller, om nog meer winst te maken. Een fatsoenlijke protese bh verkopen ze niet.
    Groet
    Tamara uit Gorinchem

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s